Friday, March 14, 2008

DAP Biadap, Abdullah Badawi Pun Biadap Juga


KUALA LUMPUR 13 Mac – DAP bertindak biadab apabila mengarahkan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) daripada parti itu memulaukan majlis angkat sumpah pelantikan Menteri Besar di hadapan Pemangku Raja Perak, Raja Dr. Nazrin Shah yang sepatutnya berlangsung hari ini.

Beberapa pemimpin yang membidas tindakan DAP itu turut menegaskan, adalah satu penghinaan kepada institusi raja-raja Melayu jika ada mana-mana pihak yang tidak menghormati majlis tersebut yang merupakan sebahagian daripada adat istiadat Kesultanan Perak.

Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, tindakan DAP melalui kenyataan yang dikeluarkan oleh Penasihatnya, Lim Kit Siang semalam merupakan sesuatu yang di luar batasan.

“DAP secara terang tidak bertanggungjawab dan tidak menghormati kedudukan kesultanan Melayu..... - (sebahagian dari artikel Utusan Online)


PUTRAJAYA 14 Mac – Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, beliau telah menyerah kan surat watikah kepada Datuk Seri Shahidan Kassim, yang membolehkannya dilantik sebagai Menteri Besar Perlis dan membentuk barisan Exco negeri itu.

“Saya telah bagi surat watikah kepada Datuk Seri Shahidan Kassim, yang menjadi pengerusi badan perhubungan Barisan Nasional (BN) negeri Perlis, yang telah menang (dalam pilihan raya yang baru lalu).

“Surat watikah itu adalah untuk dipersembahkan kepada Duli Yang Mulia Raja Perlis supaya dia (Shahidan) dilantik sebagai Menteri Besar dan tubuh kerajaan negeri Perlis,” katanya kepada Bernama dalam satu temu bual di Seri Perdana, kediaman rasmi Perdana Menteri.

Abdullah berkata demikian setelah diminta mengulas kenyataan Setiausaha Sulit Raja Perlis, Moh Adib Zakaria, yang hari ini yang mengumumkan bahawa Raja Perlis Tuanku Syed Sirajuddin Putra Jamalullail telah berkenan melantik anggota Dewan Undangan Negeri kawasan Bintong (ADUN), Datuk Dr. Md. Isa Sabu sebagai Menteri Besar negeri itu. ... (sebahagian dari artikel Utusan Online)



Komen : Tidakkah Abdullah Badawi juga dianggap biadap, kurang ajar dan menghina kepada institusi raja-raja Melayu jika ada mana-mana pihak yang tidak menghormati keputusan majlis tersebut yang merupakan sebahagian daripada adat istiadat Kesultanan Perlis? Ia juga secara terang-terangan tidak bertanggungjawab dan tidak menghormati kedudukan kesultanan Melayu bak seperti kata Hishamuddin tersebut. Pemimpin beginikah yang digila-gilakan oleh orang-orang Umno yang akan memperjuangkan ketuanan Melayu..??? apatah lagi ketuanan ISLAM.