Sunday, January 27, 2008

XPDC Semakan Daftar Pemilih






Ipoh, 13 Jan (Ahad) : Barisan Alternatif telah mengadakan satu program ekspedisi Semakan Daftar Pemilih di pasar pagi Kanthan, selain itu peserta-peserta mengedarkan risalah-risalah berkenaan dengan kebobrokan yang dilakukan oleh kerajaan BN, terutama akibat yang ditanggung oleh rakyat, yang paling ketara ialah kenaikan harga minyak dan akibatnya. Rata-rata penduduk di sana yang majoritinya kaum Cina, memang tidak selesa dengan kenaikan tersebut berikutan dari kenaikan itu semua barangan juga turut naik.

Kaunter semakan pada hari itu mendapat sambutan yang begitu memberansangkan, sehingga saat peserta ekspedisi untuk menutup kaunter masih ada lagi para pengundi datang untuk membuat penyemakan, apa ditanya mereka mengatakan tiada siapa pun melakukan seperti yang squad BA lakukan, dan terdapat beberapa pengundi amat terkejut kerana nama mereka telah dipindahkan ke Bercham tanpa keizinan mereka, yang mana pada PRU-11 mereka mengundi di sini.

Peserta Squad BA ini juga membuka untuk pendaftaran baru walaupun SPR telah menutup pendaftaran baru sejak 2 Jan yang lalu. Barisan Alternatif terutama dari PAS telah lama menggunakan sistem berkomputer dalam pilihanraya, yang mana UMNO baru hendak mengunakan dalam bilik-bilik gerakan mereka begitulah mundurnya sebuah parti yang memerintah negara ini, sedangkan mereka lebih banyak fasiliti dan peruntukan untuk membinanya.

Turut sama pada hari itu ialah Imam Zul dan beberapa pimpinan dari Parti keadilan Rakyat. Dan pada keesokan harinya Squad BA ini telah membuka kaunter yang sama di pasar malam kanthan, yang juga sambutan amat memberansangkan. abudzar.